Monday, December 8, 2008

7 PURNAMA



Ini ada suatu cerita...
Kisah dara bertemu pemuda..
Dara dijanji melihat syurga...
Dimana di sana kan hidup bahagia..

Si dara gembira tidak terkata...
Pada masa yang sama berbelah bahagilah jua hatinya..
Haruskah ditinggalkan semua nikmat di dunia..
Untuk merasa syurga yang tak nampak di mata..

Dalam berfikir tergerak hatinya...
Untuk menilai ikhlaskah si dia..
Lalu diuji keperibadian si pemuda...
Jika benar...x ragu dia menurut segala..
Pemuda di uji buktikan kata
Tak perlu meredah hutan belantara...
Apalagi berenang di lautan bara..
Jika benar cintamu ada tunggu si dara 7 purnama...

Benar...hanya itu permintaan si dara..
Tunggu dia 7 purnama...
Tak perlu belayar meredah samudera...
Tak perlu bertapa di dalam gua...
Nantilah...
Hanya untuk 7 purnama...
Dimana-mana...
Kau pergi lah saja..
Asal sudah tiba masanya...
Munculkan diri di depan si dara..

Pemuda gembira tidak terkata...
Ahh...bukannya susah...
Nantikan sahaja...
Cukup genap 7 purnama...
Akan ku sunting dirimu si dara

Dalam menanti 7 purnama...
Hati berubah sekelip mata..
Si pemuda terpaut dara jelita..
Hingga terlupa janji setia..

Si dara menanti si putera hatinya menjelma...
Namun akhirnya sedarlah ia..
Memang masa menguji segala...
Andai benar cinta itu setia...
Masa bukan penentu segalanya...
7 purnama bukanlah lama...
Namun gagal untuk pemuda..

Moral of the story dari ini cerita..
Untuk menguji sebuah cinta...
Tak perlu kata dan janji setia...
Apa lagi berkorban jiwa..

Jika benar cinta itu ada..
Nanti sahaja 7 purnama!

2 comments:

Ajeem said...

buat apa perlunya menunggu 7 purnama jika hati dah bertaut...bak kata orang jika kunci menemui mangganya bukakan sahaja pintu yang ada..hehe..best puisi ni..macam pernah baca ja..tpai dimana ya..

aKu..DiA...kAmU said...

ni karya original tau...x ciplak mana...huhuhuu...moral of the story pun dah ader sekali..skrg tren bercinta mmg tabur janji2 manis...tp sebenarnya klu betul ikhlas masa yg akan tentukan segalanya...tak perlu ckp2 kosong..