Thursday, December 5, 2013

Macam mana nak bagi blog popular?

Diam tak diam dah 5 tahun usia blog aku ni. Aku ingat lagi mula-mula tulis blog dulu sebab time tu blog tengah popular. Siapa yang tulis blog ni ala-ala macam indie or underground sikit. Konon orang tulis blog ni macam misteri lar. Aku pun nak juga rasa ala2 misteri dan diri cuba dikenali. Rupanya tak semudah tu.
 
Blog aku x femes pun! Nak femes macam mana kalau blog tak ada soul! Ini yang aku rasa factor penting untuk kita berjaya dalam dunia blogger. Kalau setakat blog syok sendiri macam aku ni memang susah nak pergi jauh! Sekadar untuk aku meluahkan rasa hati boleh lar. Jadi macam diari peribadi.
 
Bila korang ada blog juga satu aktiviti yang korang wajib buat ialah blog walking! Ni macam korang pergi tengok2 blog orang lain dan tinggalkan komen agar ada orang boleh jejak korang balik. Ada sesetengah juga blog juga yang aku tengok "aiii..macam pernah aku baca jer tulisan ni. Tapi di mana yer?" emmm...ni kategori orang yang ciluk bahan or idea orang then buat macam idea sendiri! Serius..aku memang pernah jumpa weh blog macam ni. Bagi aku tak salah pun ko amik idea orang tapi bagilah kredit balik kepada penulis asal dengan meletakkan link ke blog beliau dalam tulisan korang tu! Susah wei nak cari idea...korang sedap2 jer ciluk...
 
Lagi 1 yang aku perasan orang yang berjaya dalam dunia blog ini ialah orang yang bercerita atau menulis tentan realiti kehidupan. Tulisannya tentang kisah kehidupan dia atau orang-orang disekelilingnya yang penuh dengan masalah. Kadang2 bila kita baca kita akan tersentuh dengan penceritaan dia. Jarang aku baca blog yang femes yang mana isi ceritanya berkisar tentang perkara-perkara yang menyeronokkan jer. Blog macam ni aku rasa tak femes. Jadi aku buat kesimpulan kalau korang nak blog korang femes kena bercerita sesuatu yang dekat dengan masyarakat. Idea korang kena dinyatakan dengan jelas. Sampaikan cerita yang boleh memberi iktibar pada pembaca yang singgah di blog korang. Tak semua orang punya bakat dalam penulisan. Bagi aku, penulis yang baik ialah penulis yang menulis dari hati, yang mampu menyampaikan apa yang dirasa sehingga orang lain cakap "emmm...masalah dia samalah dengan aku" atau "aku pun sependapat dengan penulis ni!"
 
Korang kena tahu tak semua orang berbakat dalam menyampaikan apa yang difikirkan ke dalam bentuk penulisan agar semua orang boleh faham! Jadi untuk tahun 2014 aku harap blog aku nanti akan ada perubahan. Cerita-cerita sedih akan dikurangkan tapi bukan bermaksud aku akan berpura-pura macam tak ada masalah. Mustahillah kan? Tapi mungkin cara penyampaian dalam bentuk penulisan tu lain sikit! Kita tengok lar nanti jadi macam mana blog nanti ok!
 
Jumpa lagi...
 
 

8 comments:

sher benyahya said...

waaah blog syok sendiri macam kene tempias jer hahhaha saya org baru dlm blog .seram plak huhuhu

MaSHee said...

Hahaaa.... Jangan terasa! Sy bg pendapat sahaja. Selamat menulis blog. InsyaAllah semuanya moga semuanya baik2 saja..

Unknown said...

saya orang baru ...

khdjh'z said...

sy masih tk mahir guna blog :)

niaganiaga said...

tq for the info

tauke aiz said...

jom lawat blog saya..saya jual kosmestik murahh

DG Trader said...

2013 sy buat blog pasal arnab...last2 bersawang macam tu je..ni skang ada satu lg blog..promote homestay..heheh..meh singgah melurhomey.blogspot.my😁😁

DG Trader said...

2013 sy buat blog pasal arnab...last2 bersawang macam tu je..ni skang ada satu lg blog..promote homestay..heheh..meh singgah melurhomey.blogspot.my😁😁