Tuesday, July 15, 2014

Ramadhan 13: IFTAR..

Alhamdulillah...Ramadhan tahun ni diberi kelapangan waktu untuk berbuka di masjid. Seumur hidup aku, tahun inilah pertama kali aku berbuka di masjid. Perasaan? Emm..bercampur baur antara sedih, gembira dan teruja. Dulu, aku ada sedikit perasaan orang yang berbuka di masjid ni ialah jenis orang yang tak cukup budget. Dulu aku kalau singgah solat maghrib dalam bulan Ramadhan di mana-mana masjid memang seboleh mungkin aku elak ambil makanan yang disediakan untuk berbuka. Entah..aku tak tahu kenapa..rasa malu pun ada juga. Mungkin ini yang orang cakap, malu tak bertempat.

Berbalik pada soal perasaan tadi. Sedih sebab ini tahun pertama aku berbuka seorang diri. Tahun-tahun sebelum ni at least ada teman-teman serumah untuk berbuka bersama2. Gembira sebab tengok ramai orang sebenarnya yang ambil kesempatan berbuka di masjid pada hari pertama puasa. Bukan bujang jer. Famili pun ramai yang bawa anak2 kecil datang berbuka dan seterusnya bersolat di sini. Rasa macam satu keluarga yang besar yang duduk bersama-sama meraikan kegembiraan dan kesyukuran meyambut Ramadhan yang mulia ini. Teruja sebab macam aku cakap tadi ini pertama kali aku berbuka di masjid.

Sebenarnya aku tak berseorangan pun berbuka. Ada seorang kawan ofis aku yang ajak aku berbuka di masjid ni. Aku ikut dia lar ni. Kalau sorang memang aku tak pergi rasanya...hehee.. Bersyukur juga ada kawan yang sefikrah dengan aku. Memang benar kalau kita ada niat yang baik Tuhan akan temukan kita dengan orang-orang yang baik untuk bersama kita. Dalam kes aku, aku memang ada berniat memandangkan tahun ni aku berpindah site di Putrajaya aku nak bersolat terawih di masjid2 yang ada sekitar Putrajaya dan kawasan berhampiran. Alhamdulillah...Allah SWT perkenankan niat aku.

Moga terus istiqamah hingga ke akhir Ramadhan nanti...amin..

Note: Ini cerita malam ke-13 baru skrg aku post.



No comments: