Wednesday, February 5, 2014

Usaha dan Jodoh



"Ko kena berusaha ma. Mana boleh tunggu aja!"

"Berapa umur ko sekarang?"
"30..",aku jawab.

"Dah lambat tu...ish..ko ni bg org pompuan dah lambat sgt tu!" Sambung abang tu lagi, " Tak kan lar masa ko belajar dulu ko tak sangkut sesiapa. Ko ni memilih sangat!"

Aku tak tahu nak komen apa. Ayat cliche yg selalu terkeluar ialah, "Jodoh tak sampai lagi". Bila aku cakap macam tu lagi panjang bebelan abg ni. Tak boleh salahkan takdir lar. Kena usaha...dan mcam2 lagi.

Entahlah nak cakap macam mana. Nak kata memilih aku tak memilih. Cuma macam aku cakap, jodoh tak sampai lagi. Tak tahu takdir aku macam mana.

Tiap kali bersembang dengan orang yang aku baru kenal mesti ayat diaorg yang pertama keluar, "Dah kawin belum?" Ayat seterusnya, "umur berapa?"

Kadang2 aku macam takut nak bergaul dengan orang. Takut bila dah tahu soalan apa yg bakal keluar dari mulut diaorang ni.

Betul orang tanya sebab ambil berat...sebab nak tahu. Tapi ayat2 nasihat yang keluar selepas tu dah tak kedengaran nasihat di telinga aku. Dah dengar macam ayat membahan aku jer.

Macam mana kau boleh cakap aku ni berusaha ker tidak? Kalau kau kenal aku baru sehari dua. Kau tak tahu betapa aku ni dah habis ikhtiar untuk dapatkan jodoh. Cuma belum sampai tahap iklan dalam surat khabar dengan majalah. Kalau macam tu lah yang dikatakan belum ikhtiar....ooo..memang aku belum cukup ikhtiar lar! Dan dalam ikhtiar aku tak termasuk sampai tahap merendahkan diri sendiri demi mencari sesuatu yang dinamakan JODOH!

Kenyataan yang semua orang kena tahu, dalam dunia ni tak ada perempuan yang nak hidup seorang diri. Soal berkahwin atau tidak bukan pilihan kami. Itu semua urusan Tuhan. Kami tak memilih takdir! Takdir yang pilih kami untuk jalani semua ni.

Pesan aku satu jer untuk mereka di luar sana. Jangan cepat menghukum. Percaya pada takdir termasuk dalam rukun iman. Rezeki anak, harta,  jodoh yang korang ada sekarang bukan sebab korang ni terlalu hebat dalam berusaha. Hanya takdir korang telah tertulis korang miliki semua tu jadi jangan mendabik dada sangat sehingga memandang orang lain macam tak ada guna! Renung-renungkan...


4 comments:

NurNiezzaRiena said...

Sabar Sheema.. buat bodoh jer nasihat aku tapi aku tahu susah nak buat bodoh..

GUMUKS said...

Sy memang sabar. Memang susah nk buat bodoh bila kita x bodoh..hahaa!!

AkuBukanLelaki said...

situasi sama.

haih =,=

GUMUKS said...

Moga kita ditingkatkan kesabaran...amin...insyaAllah!