Tuesday, May 3, 2011

Ketentuan..

Perkara paling yang sukar dalam hidup ini ialah menghadapi sesuatu ketentuan yang telah ditakdirkan dalam hidup kita. Ditambah pula ketentuan yang kita tidak jangkakan atau kita sendiri tidak berharap untuk menerima ketentuan tersebut.

Sebenarnya di dalam menghadapi ketentuan hidup, aku sedar banyak perkara yang kita boleh hadapi dengan hati yang terbuka dan dada yang lapang sekiranya kita memahami tentang soal takdir dan harapan. Takdir yang menentukan terjadinya  pertemuan dan takdir juga yang menentukan setiap pertemuan akan terjadinya perpisahan. Sekiranya kita belajar menerima hakikat pertemuan dan perpisahan, kita akan belajar untuk lebih menghargai erti sebuah perhubungan. Berlapang dadalah dan berbaik sangka pada setiap perkara yang berlaku dalam kehidupan kita. Barangkali kamu menyukai sesuatu sedangkan ia amat buruk untukmu. Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik untuk kamu. 

Setiap kali kita dilanda kesedihan jangan biarkan kesedihan itu melemahkan kita sehingga membuatkan kita berputus asa dalam hidup. Aku percaya pada hikmah disebalik setiap apa yang berlaku. Allah itu lebih mengetahui dan sesungguhnya Dialah sebaik-baik Perancang setiap perkara yang berlaku dalam hidup kita. Sebagai manusia kita berhak untuk menangis sedih apabila menerima ujian dari Allah tapi jangan sampai ianya membutakan hati kita untuk menilai tentang hikmah disebalik setiap ujian yang melanda.

3 comments:

sharamli said...

menangis kenang balik apa benda tak sepatutnya yang kita telah buat ada baiknya..

hikayat aku dan mereka said...

=) be strong

Aku... Dia... Kamu.. said...

sharamli: setuju dik dgn pendapat kamu!

hikayat aku dan mereka: thanks!