Monday, January 18, 2010

Menyesal dan berundur???

Assalammualaikum......

Baru-baru ni aku selalu terfikir, apa perkara paling bodoh pernah aku buat dalam hidup aku? Bila direnung kembali aku sedar ada byk perkara yg bodoh yang tak sepatutnya aku lakukan dlm hidup aku tapi aku tetap lakukan.

Pertama, aku menyanyangi orang yang tak sepatutnya aku sayang. Memang bodoh betul tapi itulah yang aku lakukan, menyanyangi dan terus menyanyangi. Sampai hati aku sakit dan tak boleh berpatah balik.Aku benci perasaan tu dan sakit tu ditambah lagi bila dapat berita si polan tersebut dah pun bertunang ngan orang lain. Ketika tu baru aku sedar betapa kejamnya takdir untuk aku. Kenapa harus bertemu dan memupuk rasa sayang itu kalau di akhirnya rasa itu tak berkembang kemana2. Kalau ikutkan hati yang marah, rasa macam nak tembak jer orang tu tapi percayalah…bila berhadapan memang rasa marah tu tak akan terluah!

Kedua, perkara paling bodoh aku lakukan seumur hidup aku ialah tak belajar bersungguh-sungguh bila aku berpeluang melakukannya. Bila tgk kawan2 yg sambung study kat luar negara aku pun rasa teringin gak nak pergi. Nak rasa melawat tempat orang lain, ditambah bila dalam keadaan hati yang bercelaru aku memang rasa nak lari jauh…sejauh mungkin. Tapi sebab aku malas belajar…dan belajar sekadar melepas batuk di tangga…inilah padahnya! Nak sambung apernya…pointer pun cukup2 makan jer. Geram betul. Rasa cam nak tembak lagi…tp nak tembak saper? Diri sendiri?? Aku tak berani!!

Ketiga, aku rasa perkara paling bodoh aku lakukan ialah mengabiskan duit gaji aku tiap2 bulan tanpa ada saving sesen pun! Dah ler cinta tak kemana, pelajaran kemana, duit pulak tu tak ada! Nak pergi bercuti mengubat hati pun tak boleh sebab dah pokai! Giler punya teruk kan?

2009…macam2 yang berlaku dalam hidup aku! Graduate study, tukar kerja, naik pangkat, kecewa dengan cinta, saving yang zero dan macam2 lagi kisah suka dan duka aku lalui.

2010…aku tak harapkan sesuatu yang indah! Sekadar hati yang tak sakit dan kecewa, success dlm kerja dan aku mampu buat saving utk masa2 yg mendatang. Aku nak hidup ngan ceria tanpa diganggu kisah silam. Bagaimana mahu mulakan segalanya semula? Ermm..maybe betul cakap JA dlm blognya…bepisah secara baek....mulakan segala2nya dengan sebuah kemaafan! Mungkin juga harus aku begitu….

14 comments:

♥ p a a n i ♥ said...

ala dh xde jodo nk wat cemana.
xyah kesalkan. hoho

Khaizarien said...

1st jgn sesekali nyesal dgn ape yg kite dh wat.sbb kite sndir wat ngn rela hati..juz belajar dr kesilapan..

2nd buka hati dh sayangilah sesiapa sja dgn ikhlas sbb kite akan dpt sayang yg same dr org lain..

ape yg berlaku sume ade hikhmahnye amek semua yg buruk sbgai permulaan sesuatu yg baru

Khaizarien Blog @ atie

Solehah said...

mungkin juga..setuju...

sahromnasrudin said...

bro, semua itu adalah petunjuk dari-Nya agar bro melakukan transformasi dalam kehidupan..maybe, bro perlukan suatu anjakan dalam hidup a.k.a perubahan..yg penting, bro semua ini berlaku ada kebaikan dan keburukan..sunnatullahnya begitu..terima dengan redha dan anggap ia suatu pengalaman idup..

Tengkolok Hitam said...

Dalam mencari makna kehidupan...acap kali kita tersungkur...juga acap kali kita terdengar ucapan kekesalan...apa ada pada kekesalan...sedangkan mentari hangat yang berlari diufuk timur juga tidak pernah kesal membakar diri...berbangga dengan limpahan pujian dari antera makhlukNYA...sekali tersungkur sekali jiwa mu berkalam...agar satu hari nanti dapat menjadi satu tawarikh dalam kegemilangan...Salam dari Tengkolok Hitam

MaSHee said...

pany: x kesal..cuma sedikit mengeluh..

atie: terima kasih atas nasihat kamu. insyaAllah sudah pun memulakan sesuatu yg baru itu.

solehah: pasti!

sahromnasrudin: terimakasih atas nasihat saudara. InsyaAllah..mulakan semuanya akan berlalu.

tengkolok hitam: terima kasih atas pendapat yg benar itu. salam ziarah dari saya.

Kaseh NazLieza said...

percayalah...dgn sebuah kemaafan hati mnjadi lbh tenang....

stp kjadian Allah jnjikan hikmah disebaliknyer..

Myza Pesona said...

Life has to go on no matter what it takes! Ada masa kita kena fikirkan tentang diri kita dulu, barulah org lain! Apa pun, all the best to you!

masMZ KaKiJaLaN said...

aku - hilang percaya pada cinta.

greatohunter, nak berenang Kapas-Marang? Boleh lar siap2 :)

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

aku pun pernah gak rasa macam nih.... bila duduk sengsorang.... rasa nak aje balik ke zaman dolu.. tp seme nih realiti.. bukan FILIM.. belajarlah dari kesilpan yg telah lalu... sekurangye kita masih bernyawa..... insya ALLAH....

sesaat diusia tua lebih berharga dari sepanjang usia muda mu.....

jangan layan sangat jiwa kacau tu...

Ritah said...

Sdr.,

Memang kita banyak buat perkara bodoh. Kalau kita banyak buat perkara cerdik, dunia ini tentunya akan membahagiakan. Apabila kita banyak buat perkara bodoh, kita akan belajar dan memperbaik diri untuk tidak kekal bodoh. Namun, ada juga yang suka kekal begitu ...

Ahkak Geli said...

takpe la..

kita kan belajar dari kesilapan...
moga moga idup lebih baik selapas ini

A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y said...

xbaik salahkan sbb takdir tu kan dari tuhan. +, sbg hamba-Nya, kite kene redha pd qada' & qadar.. pasti ade hikmah di sebaliknye. pecayalah..

Tuan Din said...

Bro, kalu nak sambung study amik jer PLK UiTM, dia tak kisah pasal Pointer dulu. Aku pun wat part time masa degree dulu.. 5 tahun baru habis.. tapi akhirnya kita sangat berpuas hati..